Vieri blogg

Markant økning i bruk av EHF-ordre

2. august 2021

EHF-meldingene som benyttes i innkjøpsprosess øker både i privat og offentlig sektor. Verdikjeden knyttes sammen gjennom EHF-ordre fra kunder til leverandører, og EHF-ordresvar tilbake fra leverandørene. Elektroniske varekataloger i EHF-format fra leverandørene er også i sterk vekst.

Av: Elisabeth Bondoux
Salgskonsulent
Vieri AS

Del artikkel:

EHF er i dag standard fakturametode i Norge

Forkortelsen EHF står for Elektronisk Handels Format. EHF er et strukturert XML-format for elektronisk utveksling av handelsdokumenter i Norge. Det hele startet med EHF-faktura som kom i 2012 og er i dag de facto standard fakturametode i Norge mellom bedrifter.

Det virker som de meldingene som kommer før faktura er i ferd med å «ta av» i disse dager. De aktuelle meldingene er EHF-katalog, EHF-ordre, EHF-ordresvar og EHF-pakkseddel. Disse kommer alle tidligere i verdikjeden som leder frem til EHF-faktura, som avslutter prosessen. Særlig viser EHF-ordremelding sterk vekst i 2020 og så langt i 2021.

Les mer om Vieri her.

La oss se litt nærmere på hva EHF-ordre, EHF-ordresvar og EHF-katalog er.

EHF-Katalog

I en fast struktur defineres detaljert beskrivelse av vare og/eller tjenestens egenskap. Det er blant annet beskrivelser, koder, sertifiseringer, pris, mva, produsent, forpakning, ledetid og bilde. Kataloger distribueres fra eksempelvis Vieri Leverandørportal til kunde med vareutvalg og deres avtalte priser.

EHF-Ordre

Innkjøp gjøres i bestillingsløsninger, for eksempel fra Vieri Bestilling.  Forskjellige avropsmetoder er tilgjengelig basert på produktets egenskaper. Hvis for eksempel varekatalog er egnet, vil leverandøren distribuere sin avtalte varekatalog på EHF. Attributter slik som pris, varenummer og momskode hentes fra katalogen og benyttes videre i ordremeldingen. 

EHF-Ordresvar

Når leverandøren mottar EHF-ordre fra sin kunde kan denne besvares med aksept av betingelser, korreksjon eller avvisning. EHF-ordresvar mottas da i Vieri Bestilling slik at kunden har full oversikt over status på ordren som er sendt, herunder avtalt pris, leveringssted og leveringstid.

Hvem trenger å ta i bruk disse EHF-meldingene?

Alle bedrifter som gjør innkjøp på tvers av leverandører og alle som er leverandør til bedrifter som skal benytte EHF-ordre.

I dag er det typisk de store aktørene som har tatt i bruk EHF-ordre, men på leverandørsiden er både små og store bedrifter mottakere av EHF-ordre. Dette er logisk, fordi det er de store virksomhetene i privat og offentlig sektor som oftest initierer standardisering på EHF mot sine leverandører.

En økende trend

Tallene fra Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) viser den sterkt økende trenden.

Vi syntes det er veldig spennende det som skjer rundt EHF i disse dager, og er ikke i tvil om at meldingene forut for faktura er i ferd med å få fotfeste i markedet!

Ta en vurdering allerede i dag om dette er noe for din bedrift i dag eller i nærmeste fremtid. Våre salgskonsulenter tar gjerne en prat om du ønsker det – helt uforpliktende.

Hei!

La oss ta en prat om hvordan VIERI kan forenkle din hverdag!

Ring eller send en mail, om du ønsker kan vi ta et videomøte hvor vi også kan gi deg en demo på våre løsninger

salg@vieri.no

23 62 88 00

Book en demo