– Vi har endelig fått et system som gir oversikt og gjør hverdagen enklere for både innkjøpere og prosjektledere, sier Morten Kiran, innkjøpssjef i Hæhre.
Entreprenørselskapet Hæhre er det største selskapet i AKH Gruppen, et konsern som i 2024 hadde over 2000 ansatte og en omsetning på 9 milliarder. Etter mange år med vekst og oppkjøp satt selskapet igjen med ulike systemer og spredte leverandøravtaler.
– Da jeg begynte i 2023, så jeg fort behovet for en felles løsning. Vi måtte samle leverandøravtalene, gjøre dem tilgjengelige og sikre at de faktisk ble brukt av de riktige personene, forteller Kiran.
Fra fragmentert til samlet løsning
Gjennom medlemskapet i Tradebroker ble Hæhre introdusert for Vieri. For innkjøpsteamet var det viktig å finne et system som var enkelt å ta i bruk og som raskt ga effekt.
– Vieri var et enkelt valg for oss. Brukervennlig, kostnadseffektivt, og med god støtte fra Tradebroker. Det gjorde det enklere å få med ledelsen og komme i gang, sier Kiran.
Hæhre lanserte Vieri Bestilling høsten 2024. Et år senere fulgte søsterselskapet Rental Group etter, med en egen, lignende løsning.
Mer kontroll og enklere hverdag
I dag finner innkjøpere og prosjektledere Hæhres fellesavtaler i Vieri, og kan bestille direkte fra systemet.
– På sikt vil det gi bedre avtalelojalitet, større sporbarhet på bestillinger og enklere styring mot riktige leverandører, sier Kiran.
Blikket fremover
Foreløpig er det mulig å bestille elektronisk på omtrent ti av Hæhres mellom 70 og 80 rammeavtaler som finnes i løsningen, men ambisjonen er å øke dette gradvis.
– Vi ønsker å flytte stadig mer over i Vieri. Målet er at bestillingene skal gå mest mulig automatisk, og at vi får enda bedre kontroll på både prosesser og kostnader, selv om vi ikke nødvendigvis har et mål om at alt skal bli digitalt, sier Kiran.
– Vieri har gitt oss et stort løft. Endelig har vi en felles plattform som fungerer på tvers av konsernet – og det gjør hverdagen vår betydelig enklere, avslutter han.